Sömnproblem? 10 skäl till varför god sömn är viktig, ta tag i dina sömnproblem!

Har du också sömnproblem? Ja då är du inte ensam om att ha sömnproblem. Människor sover nu mindre än tidigare, och sömnkvaliteten har också minskat.

En god natts sömn är oerhört viktigt för din hälsa.
I själva verket är det lika viktigt som att äta sunt och träna.

Här är tio orsaker till att god sömn är viktig.

1. Dålig sömn kan göra dig fet.

Dålig sömn är starkt kopplad till viktökning.

Personer med kort sömnvaraktighet tenderar att väga betydligt mer än de som får tillräcklig sömn. Faktum är att kort sömnvaraktighet är en av de starkaste riskfaktorerna för fetma.
Kort sömnvaraktighet är förknippad med en drastiskt ökad risk för viktökning och fetma, både hos barn och vuxna.

2. De som sover bra brukar äta färre kalorier.

Studier visar att personer med sömnberoende har en större aptit och tenderar att äta fler kalorier.

Sömnbrist stör den dagliga fluktuationen i aptitthormoner och tros orsaka dålig aptitreglering.

Detta inkluderar högre nivåer av ghrelin, hormonet som stimulerar aptiten och minskade nivåer av leptin, hormonet som undertrycker aptiten.

SAMMANFATTNING
Dålig sömn påverkar hormoner som reglerar aptiten. De som får tillräckligt med sömn tenderar att äta färre kalorier än de som inte gör det!

3. God sömn kan förbättra koncentrationen och produktiviteten!

Sömn är viktig för olika aspekter av hjärnfunktionen. Detta inkluderar kognition, koncentration, produktivitet och prestanda. Alla dessa påverkas negativt av sömnbrist.

God sömn kan maximera problemlösningsförmågan och förbättra minnet. Dålig sömn har visat sig försämra hjärnfunktionen. Källa

4. God sömn kan maximera idrottsprestanda.

Sömn har visat sig förbättra atletisk prestanda. Källa

I en studie på basketspelare visades att längre sömn betydligt förbättra hastighet, noggrannhet, reaktionstider och mental välbefinnande. Längre sömn har visat sig förbättra många aspekter av idrottsliga och fysiska prestationer!

5. Dåliga sovande har större risk för hjärtsjukdomar och stroke.

Det är känt att sömnkvalitet och sömnvaraktighet kan ha en stor effekt på många hälsoriskfaktorer.

Dessa är de faktorer som tros driva kroniska sjukdomar, inklusive hjärtsjukdomar.

Att sova mindre än 7–8 timmar per natt är kopplad till en ökad risk för hjärtsjukdomar och stroke. Källa

6. Sömn påverkar glukosmetabolism och typ 2-diabetesrisk.

Dåliga sömnvanor är också starkt kopplade till negativa effekter på blodsockret i den allmänna befolkningen.

De som sover mindre än sex timmar per natt har upprepade gånger visat sig ha en ökad risk för typ 2-diabetes. Källa1 Källa2

Sömnbrist kan orsaka pre-diabetes hos friska vuxna på så lite som sex dagar. Många studier visar en stark koppling mellan kort sömnsvaraktighet och typ 2-diabetes.

7. Dålig sömn är kopplad till depression.

Mentala hälsoproblem, såsom depression, är starkt kopplade till dålig sömnkvalitet och sömnstörningar.

Det har uppskattats att 90% av personer med depression klagar över sömnkvalitet. Källa

Dåliga sömnmönster är starkt kopplade till depression, särskilt för dem med en sömnstörning.

8. Sömn förbättrar ditt immunförsvar!

Om du ofta blir förkyld kan det vara till stor hjälp att se till att du får minst åtta timmars sömn per natt.

Att få minst åtta timmars sömn kan förbättra din immunfunktion och hjälpa till att bekämpa förkylningen.

9. Dålig sömn är kopplad till ökad inflammation.

Sömn kan ha en stor effekt på inflammation i kroppen.

Sömn påverkar kroppens inflammatoriska svar. Dålig sömn är starkt kopplad till inflammatoriska tarmsjukdomar och kan öka din risk för återkommande sjukdom. Källa

10. Sömn påverkar känslor och sociala interaktioner.

Sovnedsättning minskar din förmåga att interagera socialt. Sömnbrist kan minska dina sociala färdigheter och förmåga att känna igen människors känslomässiga uttryck. Källa

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments